کی از تصمیم های استراتژیک مهمی که همه بازاریابی ها هنگام نگارش یک برنامه با آن اطلاعات مربوط
به آگاهی از محصول و ویژگی های محصول در بررسی کسب و کار شما و نیز چرخه عمر محصول به صورت خاص،
در ارائه پاسخ به این پرسش بنیادی بسیار کمک می کنند.
بازاریابی محصول
وضعیتی که در آن محصولِ به نسبت جدیدی داریم، پایگاه کنونی مشتریان کوچک است، پایگاه بالقوه مشتریان به نسبت بزرگ است
و رقابت کمی وجود دارد و اغلب به استراتژی »ایجاد بازار« نیازمند است. در اغلب مواقع، شرکتی که یک بازار ایجاد می نماید،
تا مدت ها بزرگترین سهم بازار را برای خود حفظ می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید
که معموال ربودن سهم بازار از ایجاد بازار آسان تر است. از آن جا که این یک فرآیند دو مرحله ای است،

ایجاد یک بازار یابی به زمان و پول اضافی نیاز دارد.
شما باید نیاز برای محصول را ایجاد نموده، سپس بازار هدف را برای خرید برند خاصتان متقاعد سازید.
بسیاری از شرکت ها به عمد از استراتژی توسعه محصول »دومین در بازار« استفاده می نمایند. آنها اجازه می دهند تا شرکت دیگری در ایجاد
بازار سرمایه گذاری کند، سپس برندشان را معرفی می نمایند. در وضعیتی که محصول در مرحله بلوغ می باشد
و کمترین میزان رشد را داراست )یعنی مشتریان جدید کمی به بازار وارد می شوند
(، غالباً مستلزم ربودن سهم بازار از رقبا است.
در این وضعیت باید کاربران طبقه محصول را متقاعد سازید که محصول شما از محصوالت رقبایتان
برتر است. در برخی موردها بازار ممکن است در حال رشد باشد؛ که شرکت
شما را قادر می سازد همگام با آن رشد نماید. در این مورد، پرسش این است:
»آیا بازار با همان نرخی رشد می نماید که من می خواهم رشد کنم؟
« چنانچه پاسخ منفی باشد، هنوز به ربودن سهم از رقبایتان نیاز دارید.
تمام این سناریوها در استراتژی سهم بازار تشریح می شوند.
این تصمیم که آیا بازار ایجاد نماییم یا این که سهم بازار برباییم،
باید پیش تر در بخش استراتژی بازاریابی تان اتخاذ شود، زیرا این یک
تصمیم ستراتژیک بسیار اساسی است که بر
همه نواحی برنامه بارزیابی تاثیرگذار است. یک استراتژی ربودن سهم، نظیر »ربودن سهم بازار از رقیبی که رهبر است
«، مستلزم نزدیکی بسیار زیاد تعریف بازار هدف شرکت شما با ویژگی های مشتریان رهبر کنونی بازار می باشد.
همچنین به احتمال زیاد، تبلیغات منافع یا وجهه ای از محصول شرکت شما را ارائه می دهد که رهبر در بازار فاقد آن است.
در نقطه مقابل، یک استراتژی »ایجاد بازار« اغلب مستلزم این است که ابتدا مشتریان
جدید را در مورد منافع کاربرد محصول آموزش داده، سپس آنان را به استفاده از محصوالت شرکتتان متقاعد سازید.
بازدیدها: 4