
کامپیوترها برای پردازش داده ها ساخته شده اند. داده از قطعات کوچـک اطلاعـات کـامپیوتری می شود.
افراد برای پردازش محتوا از کامپیوتر استفاده می کنند.
محتوا نیـز هماننـد داده، نـوعی از اطلاعات است، اما مفهوم و موقعیت انسانی خود را حفظ می کند.
در این بخش یکی از چالـش های اصلی مدیریت محتوا بیان می شود و آن این است که کامپیوترها برای پرداختن
به داده های عـاری از هر گونه زمینه و مفهوم مستقل طراحی شـده انـد.
بـا ایـن وجـود کـاربران از کامپیوترهـا بـرای پرداختن به محتوا، که سرشار از
زمینـه و مفهـوم اسـت، اسـتفاده مـی کننـد.
چگونـه مـی تـوان از فناوری های داده برای مدیریت و تحویل محتوایی که
به هیچ وجه مانند داده نیست، اسـتفاده کـرد؟
این چالش آسان نیست. اگر اشتباه کنید و با اطلاعات خود مانند داده رفتار کنید، اطلاعات بی روح و درک آنها برای شما مشکل می شود.
اگر اطلاعات بسیار زیاد، مملـو از مـتن، و گونـاگون باشـد، نمیتوان از کامپیوتر برای مدیریت محتوای خودکار آن استفاده کرد.
به همـین دلیـل بهتـر اسـت اطلاعات در قالب استانداردی که فراداده نامیده می شود،
بـسته بنـدی شـوند. کـامپیوتر داده هـا را مدیریت می کند و
اطلاعات ارزشمند و مهم برای استفاده در مرحله های بعدی پیش می روند.
محتوا با داده همسان نیست
نظریۀ کامپیوتر بهعنوان دستگاه پردازشگر، نظریۀ ریشه داری اسـت. پـردازش داده تـا بـه امـروز مهم ترین کاری است
که کامپیوترها انجام می دهند. با این وجود همه می دانیم که بیشتر کـاربران از کامپیوتر چیزی بیش از
خرد کردن کامل انبوهی از تکه های داده را انتظـار دارنـد. امـروزه افـراد برای غربال انبوهی از قطعات بـزرگ
و کامـل و نـه تکـه هـای کوچـک اطلاعـات و تحویـل آن اطلاعاتی که در آن لحظه بیشتر لازم است،
به کامپیوترها نیاز دارند. علاوه بـر ایـن، افـراد بـرای تحویل اطلاعات با کیفیت که
از منابع شناخته شده تر اطلاعات همچون کتاب ها، رادیـو، تلویزیـون،
و فیلم به دست می آید به کامپیوترها نیاز دارند. پیشرفت های اخیـر انتظـارات افـراد
را از کامپیوترهـا تغییر داده اند، برخی از این پیشرفت ها عبارت اند از:
بیشتر لازم است، به کامپیوترها نیاز دارند. علاوه بـر ایـن، افـراد بـرای تحویل
اطلاعات با کیفیت که از منابع شناخته شده تر اطلاعات همچون کتاب ها، رادیـو، تلویزیـون، و فیلم به دست می آید
به کامپیوترها نیاز دارند. پیشرفت های اخیـر انتظـارات افـراد را
از کامپیوترهـا تغییر داده اند، برخی از این پیشرفت ها عبارت اند از:
ایجاد رسانۀ دیجیتالی از نوع تصویر، صدا، و ویدئو؛
ایجاد بروندادهای رسانۀ دیجیتالی مانند نمایشگرهای رنگ، کارت صدا، و شتابدهندههای ویدئویی؛
ظهور حافظه های قابل حملِ کابرمدار ارزان قیمت مانند «سی.دی.رام»ها. این پیشرفت ها
به پیشرفت برق آسای صنعت چندرسانه ای و نیز استفاده از ابزارهای چندرسـانه ای
کامپیوترها به عنوان جایگزین مسیرهای اطلاعاتی سنتی تر مانند کتاب ها، تلویزیون، و رادیـو پدیـدار شدند.
این مسیرهای سنتی محتوا، و نه داده را تحویل می دهند.
شبکۀ جهانی وب دستاوردهای صنعت چندرسانه ای را دنبال و کامل مـی کنـد. بـه طـوری کـه امروزه پیوسته بودن محتوا امکان پذیر است.
با این وجود بهتر است آن را به شـیوه دیگـری انجـام داد چون شبکۀ جهانی وب همیشه آنچـه افـراد مـی خواهنـد را بـا سـرعت و
کیفیـت مطلـوب در اختیارشان قرار نمی دهد. افراد انتظار دارند تا به آسانی به محتوایی جـذاب دسترسـی پیـدا کننـد
و این دسترسی آسان و جذاب همیشه در وب وجود ندارد، زیرا تلاش های طاقت فرسـای پـشت پـرده برای تحویل
مناسب محتوا همیشه در وب وجود ندارد و ارائۀ طبیعی محتوا کوشش بسیار سـختی است. گرچه نیازها و انتظارات
کاربران تغییر کرده، اما درون کامپیوترها تغییـری نکـرده اسـت. ده سال پیش افراد برای وارد کردن، پردازش،
و خروج داده ها از کامپیوتر اسـتفاده مـی کردنـد، امـروز افراد جهت یافتن و مصرف محتوا به سراغ کامپیوتر می روند.
به طور مسلم داده و محتوا متفاوت هستند، اما این تفاوت به معنای نبود برهم کـنش بـین آنهـا نیست.
در واقع هر روز انتقال های بی شمار از یکی به دیگری رخ می دهد. عـلاوه بـر ایـن از منظـر نظام کامپیوتری،
محتوا وجود ندارد و تنها داده وجود دارد. امروزه کاربران ابزارهـای انـدکی بـرای پرداختن به محتوا، چنان که هـست،
در اختیـار دارنـد. در عـوض بایـد محتـوا را داده تلقـی کننـد به طوری که کامپیوتر بتواند آن را ذخیره، بازیابی، و به نمایش گذارد.
بازدیدها: 3