بسیاری از سایت ها به سایت شما اشاره کرده و مطالب آن را منتشر می کنند، در شبکه های اجتماعی
صحبت از سایت شما می شود و … اما آیا کسی نام سایت شما را در گوگل سرچ می کند؟
عمو پاندا به سایت شما شک می کند اگر ببیند در سایت هاک مختلف لینک گرفته اید، در شبکه های اجتماعی
فعالیت می کنید اما هیچکس اسم سایت شما را در گوگل جستجو نمی کند!
اگر می خواهید در گوگل جستجو شوید علاوه بر آنکه باید به اندازه کافی به فکر افزایش رضایت
مخاطب باشید می بایست برند سازی هم بکنید اما چگونه؟
۱ -انتخاب یک نام خوب، نوآورانه و نسبتا یکتا
به سایت های بزرگ دنیا دقت کنید، اسم بهترین موتور جستجوی دنیا com.Search نیست،
بلکه com.google است، اسم بهترین فروشگاه اینترنتی دنیا com.shop نیست
com.Amazon است، بهترین شبکه اجتماعی نیز به جای com.Socialnetwork نام Facebook را انتخاب کرده
، با این حال خیلی ها فکر می کنند اگر می خواهند بهترین سایت کتاب ایران را ایجاد کنند دامنه book.ir برای آنها بهترین است.
اگر می خواهید برندسازی کنید به طرف واژه های شناخته شده ی عمومی نروید، برند باید اختصاصی و یکتا باشد.
به جای استفاده از یک واژه ی مرتبط معنادار، یک واژه ساخته و به آن معنا دهید، نام مهدیکا نیز
بر همین اساس انتخاب شده است، کمتر از یک ماه از عمر مهدیکا می گذرد و در حال حاضر
روی آن برندسازی صورت نگرفته است برای همین است که وقتی شما وارد سایت مهدیکا می شوید ممکن است از خودتان بپرسید مهدیکا یعنی چی؟
در حالی که شاید کمتر پیش بیاید که کسی از خودش بپرسد فیس بوک یعنی چه؟ معنای آمازون و گوگل چیست؟
چرا که مخاطب به طور ناخودآگاه احساس میکند معنی این واژه ها را می داند، برند سازی یعنی این …
یعنی تلاش شما به آنجا بیانجامد که مخاطب برند شما را به عنوان یک واژه ی معنادار جدید در ذهن خود بپذیرد،
به عنوان مثال اگر کسی از او پرسید یوتیوب یعنی چه؟ در پاسخ بگوید: یوتیوب یعنی ویدئوی آنلاین!
۲ -عدم تقلید در انتخاب نام
تقلید کردن در انتخاب نام گویای یک پیام روشن به مخاطب است، شما با تقلید در نام به مخاطب می گویید
که ما نوآور نبوده و حرف خاصی برای گفتن نداریم، بلکه جز مریدان برندی هستیم که از او تقلید کرده ایم… .
۳ -طراحی یک لوگوی مناسب

لوگویی زیبا، گویا با رنگی ثابت طراحی کنید، بهترین لوگوها برای محیط وب لوگوهایی هستند
که با سبک تایپوگرافی طراحی می شوند، یعنی استفاده از نام برند در طراحی لوگو،
نظیر گوگل و آمازون، فیس بوک، آپارات، کلوب، یاهو و ای بِی.
۴ -استفاده مناسب از برند
حتما در title تمام صفحات سایت از نام برندتان استفاده کنید، روی همه ی تصاویری که در متن ها قرار دارند
از لوگو بهره برده و در قسمت هایی از متن نیز به نام سایت خود اشاره کنید، اگر توجه کنید می بینید
که خبرگزاری ها به لحاظ اهمیتی که به برند سازی می دهد همیشه در اخبارشان یک یا چند
بار به برندشان اشاره می کنند، به گزارش خبرگزاری …. کتاب عمو پاندا منتشر شد.
برند خوب و لوگوی متناسب با آن برای برندسازی کافی نیست، باید هر جا که لازم است از برند خود یاد کنید.
۵ -ذکر منابع قابل اعتماد
باور کردن و پذیرفتن برخی از نوشته های شما نیازمند استناد به منابع معتبر است، آیا در اینگونه نوشته ها
از منابع معتبر استفاده می کنید؟ آیا منابع اینترنتی را به سایت مربوطه لینک می نمایید؟ ذکر منابع معتبر موجب
افزایش اعتماد به مطالب شما بوده و در دراز مدت موجب اعتماد به برند و نام سایت شماست،
فایده ای ندارد اگر برندسازی کنید اما برای برند خود اعتماد سازی نکنید!
۶ -استفاده از خبرنامه و ایجاد استمرار بازدید
مطالب شما باید آنقدر ارزشمند باشد که مخاطبین بعد از خواندن چند مطلب از سایت شما احساس کنند اگر مطالب بعدی تان را نخوانند ضرر خواهند کرد، در چنین شرایطی است که می توانید یک خبرنامه ایجاد نموده و کاربران را در موقعیت های مختلف به عضویت
در آن دعوت کنید، با استمرار بازدید است که یک برند اینترتی قوی می شود، همچنین استمرار بازدید
برای فروشگاه های اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
۷ -محبوبیت برند و ایجاد وفاداری نسبت به آن
هیچ چیز برای یک برند مهمتر از وفاداری نسبت به آن نیست، وفاداری نسبت به برند و یا عمق برند بسیار
مهمتر از شهرت و وسعت برند است، ال جی و سامسونگ هر دو در ایران از لحاظ شهرت و
وسعت برند برابر هستند، اما کدام یک برنده است؟ آنکه در ایجاد وفاداری مشتری و عمق برند موفق شده باشد.
ایجاد وفاداری نسبت به برند کار آسانی نیست، اما سرمایه ای است عظیم، سرمایه ای که برای سایت هایی
که به هدف درآمدزایی ایجاد شده اند مهم تر بوده و مانع از سقوط آنها در شرایط سخت خواهد شد .
شبکه های اجتماعی
برای ایجاد وفاداری واقعا و از صمیم قلب باید مخاطبتان را دوست داشته باشید، ممکن است شما ماهها برای مخاطب
خود بهترین مطالب را بنویسید و بهترین امکانات را در اختیار او قرار دهید اما او نسبت به شما احساس وفاداری پیدا نکند،
ولی بعد از مدت ها استفاده از خدمات رایگانتان زمانی نسبت به شما احساس وفاداری کند که جواب
سوالش در نظرات را با حوصله و دقت فراوان داده باشید.
ایجاد وفاداری نسبت
یکی از راه های ایجاد وفاداری در مخاطب اینترتی آن است که گاهی آنها را با هدایایی ویژه غافلگیر کنیم،
مثلا انتشار یک کتاب الکترونیکی کاربردی و یا انتشار رایگان نرم افزاری کاربردی که خودتان آن را تهیه کرده اید.
بازدیدها: 1