اگر می خواهید عمو پاندا شما را بیشتر دوست داشته باشد کاری کنید که بازدیدکننده مرتب در سایت شما گشته
و صفحات بیشتری ببیند، کافی است عمو پاندا احساس کند که انسان مهمان نوازی هستید
در این صورت هر روز با مهمان های زیاد غافل گیرتان می کند.

۱ -پرهیز از پراکندگی موضوعی:
مهارت های زیادی دارید و بر اساس آن در سایت تان هم در مورد تکنیک های عکاسی می نویسید و
هم در مورد خواص نارنگی، آشپزی، سئو، تعمیرات خودرو، برنامه نویسی تحت وب، گردشگری و سایر موضوعات…
در چنین حالتی مهارت های زیاد شما بیشتر از آنکه به نفع شما باشد به ضرر شماست،
اگر وقت پرداخت همزمان به چند موضوع مختلف را دارید برای هر موضوع یک
سایت اختصاصی بزنید تا امکان تعریف مخاطب هدف برای سایت خود را داشته باشید،
به عنوان مثال در یک سایت از آشپزی و خواص میوه ها نوشته و در سایت دیگر برنامه نویسی تحت وب و سئو را آموزش دهید.
کسی که برای مطالعه برنامه نویسی به سایت شما آمده احتمال این که به سئو هم علاقه مند باشد وجود دارد
اما احتمال آنکه بخواهد در مورد تعمیرات خودرو مطالعه کند بسیار کمتر است، بنابراین سعی کنید موضوعات
خود را محدود به مخاطبین خاصی نموده و فقط در مورد چیزهایی بنویسید که آن مخاطبین می پسندند، درک
نیاز مخاطب هدف، گردش در سایت را بالا می برد پس تعیین مخاطب هدف پیش زمینه ای برای افزایش گردش در سایت است.
۲ -ارجاع بازدیدکننده به مطالب مرتبط در ابتدا و میان متن:
در هنگام نوشتن یک مطلب جدید از مطالب مرتبطی که قبلا منتشر کرده اید یاد کرده
و از بازدیدکننده بخواهید به آن سر بزند، مثلا در حال نوشتن متنی با عنوانِ “روش استفاده
از جی ۵ “هستید و پیش از این در متنی جی ۵ را معرفی کرده اید، پس بهتر است در ابتدای متن
جدیدتان به مخاطب توضیح دهید که قبلا در متنی با عنوان “جی ۵ چیست؟” ، جی ۵ را معرفی کرده ام، چنانچه جی
۵ را نمی شناسید حتما به متن “جی ۵ چیست؟” مراجعه بفرمایید!
زمانی که در جای مناسب و به صورت مستقیم بازدیدکننده را به مطالعه متنی
دیگر در سایت دعوت می کنیم احتمال گردش در سایت بسیار بالاتر می رود.
۳ -ارجاع بازدیدکننده به مطالب مرتبط در انتهای متن:
علاوه بر آن که باید در ابتدا و یا میان متن مخاطب را به مطالب دیگر هدایت کرد، در
انتهای متن نیز باید از فرصت هدایت مخاطب با ارائه مطالب مرتبط بهره برد، در برخی سایت ها
این کار به صورت خودکار صورت می پذیرد، به عنوان مثال افزونه هایی در وردپرس هستند که
از روی تگ های مشترک و یا از روی دسته بندی، مطالب مرتبط را پیدا کرده و در
انتهای متن نمایش می دهند، برخی نیز از افزونه هایی استفاده می کنند که علاوه
بر عنوان متن های مرتبط، تصویری از آن را نیز نمایش می دهد که در اکثر موارد موثرتر است
چرا که یک تصویر جذاب می تواند به سرعت چشم مخاطب را به خود جلب نماید،
مسلما استفاده از اینگونه افزونه ها جهت شناسایی خودکار مطالب مرتبط مفید است
اما این افزونه ها هیچگاه هوشمندی یک انسان را ندارند، بنابراین بهتر است با توجه
به اهمیت گردش در سایت و ارزش مطالب مرتبط در این مورد، انتخاب مطالب مرتبط
توسط خودتان را در الویت قرار داده و از این افزونه ها صرفا به عنوان مکمل بهره ببرید.
گردش در سایت
مثال میزنم، فرض کنید در یک سایت گردشگری در حال نوشتن مطلبی با عنوان “مسجد جامع شهر یزد”
هستید و قبلا ۳۰ متن دیگر در مورد جاذبه های گردشگری یزد منتشر کرده اید، اگر مطالب مرتبط شما
به صورت خودکار انتخاب شود، ممکن است پنج متن از میان ۳۰ متن قبلی در انتهای متن جدیدتان قرار گیرد،
چون همه ی آن ۳۰ متن در دسته بندی “شهر یزد” قرار داشته و در داشتن تگ “یزد” مشترک هستند اما اگر
انتخاب به عهده ی خودتان باشد می توانید در انتهای متن مسجد جامع یزد اینطور بنویسید:
زمانی که برای بازدید از مسجد جامع یزد تشریف می برید چه خوب است از کارگاه سنتی ترمه نیز
دیدن کنید، این کارگاه فقط ۵۰ قدم تا مسجد جامع فاصله داشته و بسیار جذاب و دیدنی است،
اگر با این کارگاه آشنایی ندارید حتما سری به متن “کارگاه ترمه در یزد” بزنید.
۴ -استفاده از پربازدیدترین متن ها:
متن های پربازدید سایت ما به علت جذابیتی که برای اکثر بازدیدکنندگان داشته اند پربازدید شده اند، شاید بتوان گفت
پربازدیدترین متن ها مطالبی هستند که دارای بهترین کیفیت از نظر مخاطب بوده اند،
بنابراین احتمال جذابیت آنها برای بازدیدکننده جدید بسیار بالاست، سعی کنید
حتما از مطالب پربازدید در سایدبار و یا هر جای مناسب دیگری استفاده کنید، مطالب
پربازدید هم می توانند بر اساس تعداد کل بازدید مرتب شوند و هم بر اساس تعداد بازدید
۲۴ ساعت گذشته، به طور معمول زمانی که ۲۴ ساعت گذشته ملاک قرار می گیرد احتمال اثربخشی بیشتر است.
۵ -استفاده از منوهای مناسب و نقشه سایت نوشتاری:
گاهی بازدیدکننده به مطالب سایت شما علاقه مند شده و دنبال سایر مطالب مورد علاقه اش در سایت می گردد، هر طرف را که نگاه می کند یک منو می بیند اما باز هم نمی داند باید به کجا سر بزند، در چنین حالتی اهمیت یک منوی خوب در جایی که به چشم می آید دو چندان می شود، علاوه بر آن خوب است اگر صفحه ای با عنوان نقشه سایت ایجاد کرده تا مخاطب بتواند در آن نمایی کلی از موضوعات و مطالب سایت را در یک نگاه ببیند، جهت تست کاربردی بودن منوهای سایت خود از دوستانی که تا به حال سایت شما را ندیده اند بخواهید به آن سر زده و سپس این سوال شما را پاسخگو باشند: آیا در چند ثانیه اول فهمیدی که موضوعات کلی سایت چه بوده و هر چیزی را باید از کجا پیدا کنی؟
۶ -توجه به طراحی و زیبایی سایت:
گاهی یک سایت مطالب خوبی دارد اما بازدیدکنندگان در آن دوام نیاورده و ناخودآگاه سایت
را سریع تر از معمول ترک می کنند، چنین سایت هایی معمولا از رنگ های نامناسب
در طراحی بهره برده اند، به عنوان مثال سایت هایی که زمینه ی مشکی داشته و نوشته هایشان سفید رنگ است،
آیا می دانید خستگی چشم بازدیدکننده یکی از عوامل ترک سایت است؟
۷ -افزایش سرعت سایت:
معمولا صاحبان سایت ها و وبلاگ ها با روش هایی چون ADSL و WiMAX پرسرعت به اینترنت متصل شده و یادشان می رود چیزی به نام up-Dial هنوز در حال استفاده است، یادشان می رود که همه ی ADSL ها سرعتشان ۱ مگ نیست و به طور کلی فراموش می کنند مشکل سرعت پایین اینترنت کشورشان را… یک کارت دایل آپ گرفته و پس از حذف تاریخچه مرورگرتان، سرعت سایت خود را با آن تست کنید، وقتی سرعت سایت را دیدید از خودتان بپرسید آیا با چنین سرعتی حاضرید از بهترین سایت مورد علاقه تان دیدن کنید یا آنکه زود خسته شده و آن را ترک می کنید؟ سپس با همان اینترنت دایل آپ سری به موفق ترین سایت های دنیا نظیر گوگل بزنید و در مورد اینکه سرعت گوگل چقدر در موفقیتش موثر بوده بیاندیشید، نهایتا تصمیم بگیرید که بعد از این سرعت و سبکی سایت را قربانی زیبایی و کیفیت تصاویر نکنید، و برای افزایش سرعت، سایت خود را Tableless نموده و CSS آن را بهینه کنید، از فلش دوری کرده و از عناصر صفحه اصلی بکاهید… کاری کنید که مخاطب با هر روشی وارد اینترنت شد از سرعت سایت شما لذت ببرد.
۸ -عدم استفاده از بنرهای تبلیغاتی زیاد و متحرک:
زیاده روی در تبلیغات علاوه بر آنکه موجب ناراحتی عمو پاندا می شود، مخاطب را نیز سردرگم می کند، بدترین نوع تبلیغات اینترنتی هم استفاده از بنرهای متحرک است، بنرهای متحرک به شدت در خستگی چشم تاثیر گذار بوده و از عوامل مهم ترک سایت است، حتی گاهی سرعت زیاد اسلایدشوی سایت و یا استفاده ناهمگون از رنگ ها در طراحی اسلایدها نیز عوارضی مشابه بنرهای تبلیغاتی متحرک را به دنبال دارد، هر کاری که لازم است انجام دهید تا این جمله را از مخاطبتان نشنوید: “چه سایت شلوغی”
بازدیدها: 0