
پردازنده ای که سیستمی همانند بدن انسان دارد و همان گونه عمل می کند. به گفته ی IBM سل
قدرتی بیش از ١٠ برابر پردازنده های امروزی دارد ( این شامل حال پردازنده ی X360 هم می شود
که از نوعی PowerPC ساخت خود IBM استفاده کرده و حتی قابلیت های بیشتر دارد).
کنار هم گذاشتن معماری یک پردازنده تک یا دو هسته ای کار و ایده ای بزرگ نیست و
در مقابل این هم چنین طرح بزرگ جاه طلبانه و مغایر با نیاز امروزی برای رسیدن به اهدافی بزرگ شاید کاری درست نباشد .
چگونگی پیدایش و توسعه سل :
اساسا ایده ی ساخت این ریز پردازنده از بخش سرگرمی سونی SCEI است که برای PS3 برنامه ریزی شد. آغاز این ایده دقیقا از سال ١٩٩٩ شروع شد موقعی که پدر PlayStation آقای Kutaragi Ken در فکر به کامپیوتری می اندیشید که سیستمی داشته باشد که همانند سیستم های بیولوژیکی (زیست شناختی)عمل کند. بعد از این ایده حق امتیاز این اختراع و اجرایی کردن آن توسط Suzuoki Masakazu و Yamazaki Takeshi در سال ٢٠٠٢ ثبت شد. حال این طرح به این صورت است که سه شرکت بزرگSony و Toshiba و IBM بر روی آن کار می کنند.
سونی و توشیبا قبلا در ساخت PS2 با هم همکاری کرده بودند ولی حال سونی می خواهد در
این طرح جاه طلبانه با همکاری سه ابر قدرت و به کار گیری تمامی قدرت نیمه هادی های
امروزی بر دنیای کنسول ها تسلط کامل پیدا کند. هدف این است که یک پردازنده جدید همه کاره بسازند،
برای همین IBM متخصص ترین شرکت در امور سخت افزار و دنیای نیمه هادی
وارد این پروژه شد، با این حال که این طرح را به عنوان یک کنسول بازی وارد
خانه ها می شود ، ولی در حقیقت یک کامپیوتر به تمام معنا بر پایه ی Cell است .
IBM
هم برای تحقق دادن به این امر تیمی از بهترین طراحانش را جمع کرد تا بتوانند بهترین پردازنده تاریخ را برای هدفی که سونی دارد تهیه کند .
IBMهم صنعت فرایند سیلیکونی را دارد و همیشه در این راستا در حال پیشرفت است و
خیلی دیگر از شرکت های سخت افزاری بزرگ نظیر IntelوATiو nVIDIAاز
این معماری های IBM استفاده می کنند، سونی و توشیبا هم در این میان با علم و
دانش الکترونیک خود معماری نو و بهترین تکنولوژی ها را می آفرینند، هر یک از این سه شرکت
محصولات و تفکراتی متفاوت دارند و با همکاری این شرکت ها همه ی احتیاجات یک پردازنده متفاوت برای کنسولی متفاوت ایجاد می شود .
حال نوبت به ایده ای جدید می رسد ، این سه شرکت رسما در سال ٢٠٠٠ با هم شریک شدند
و بالاخره در مرکز Austin( شهری در تکزاس ) با حضور مهندسانی از هر سه شرکت
در مارچ ٢٠٠١ معماری را تقریبا طراحی و زمان بندی کردند. سرمایه گذاری عظیمی
روی این طرح شد و قرار شد برای دو طرح ۶۵ نانومتری تسهیلات و خط تولیدهایی
در شرق fishkill و New Yorkاحداث کنند،این کار به IBM سپرده شد تا بهترین فرایند
ساخت را طراحی کند و در طرف دیگر سونی و توشیبا مامور طراحی ،
جمع آوری و خریداری بهترین معماری های الکترونیکی شدند.
پردازنده سل(CELL)
یکی دیگر از تکنولوژی های برتر سونی HDTV , Bluray آنها را وادار ساخت تا بهترین
و قدرتمند ترین تراشه ها را برای PS3 بسازند تا همه احتیاجات این معماری بزرگ cell را برطرف کند و
حال سه شرکت، قدرتمند ترین نیمه هادی ها و تکنولوژی ها را بکار برده اند تا یک ابررایانه
چند منظوره را وارد خانه شما کنند، هدف وارد کردن سیستمی با کمترین
و بالعکس بهترین و قدر ترین کارایی نسبت به کامپیوتر های امروزی است .
آینده نگری و سل از نگاه ما :
پیشرفت علم الکترونیک و احتیاجات و مصارف آن نیاز به معماری های قدرتمند و بهره ور دارد
که باید بتوان از آن اطمینان برقرار کرد و آینده ی خوب برای آن پیش بینی کرد حتی
امروزه می بیند که دسته ای از کامپیوتر ها دارای پردازنده های چند هسته ای و یا چند تایی
هستند که از آینده دارترین و بهترین نوع کامپیوتر ها بشمار می آیند و خوشبختانه همه ی
این احتیاجات را طرح نهایی Cell برطرف کرده و این قابلیت ها را دارا است
اما ضعف هایی هم دارد مثلا اینکه در کل یک پردازنده ی یک هسته ای است و دیگر ضعفی که دارد،
برنامه نویسی تحت سیستم بسیار پیچیده ی سل است که شاید کمتر برنامه نویسی با آن آشنایی داشته باشد
ولی برای راحت شدن کار برای آنها زمان زیادی لازم است ، این چند مورد از ضعف های سل نسبت به پردازنده ی X360 است .
سل چگونه است؟
به گفته ی IBM سل قدرتی بیش از ١٠ برابر پردازنده های امروزی دارد
( این شامل حال پردازنده ی X360 هم می شود که از نوعی PowerPC ساخت خود IBM استفاده کرده)
و حتی قابلیت های بیشتر دارد.کنار هم گذاشتن معماری یک پردازنده تک یا دو هسته ای کار و
ایده ای بزرگ نیست و در مقابل این هم چنین طرح بزرگ جاه طلبانه و مغایر
با نیاز امروزی برای رسیدن به اهدافی بزرگ شاید کاری درست نباشد.
معماری cell به هیچ وجه شبیه ریز پردازنده هایی که امروزه دیده اید نیست
ولی بیشتر به طرح های چندین پردازنده ای ابر کامپیوتر ها شبیه است. کمی شباهت به
معماری پردازنده های گرافیکی امروزی دارد و همین باعث می شود بهترین بازدهی
گرافیکی انجام گیرد و تحولی عظیم در صنعت گرافیک باشد و یکی دیگر از تفاوت های بزرگ این تکنولوژی
همه کاره بودن این طرح است که قادر به انجام خیلی از کارها است مثلا به تنهایی می تواند فیلم و
صوت پخش و دکودینگ کند ، می تواند کیفیت رنگ را کنترل کند ، می تواند
خطا ها را برطرف کند ، می تواند نمایش را مقیاس دهی کند و حتی می تواند به جای پردازشگر
گرافیکی با بازدهی فوق العاده عمل کند . همچنین قادر به انجام محاسباتی فوق العاده سنگین
در کمترین زمان است،
این بخش از دو قسمت تشکیل شده:
یکی نرم افزار سل و دیگری سخت افزار سل – داده ها و برنامه ها در قسمت
نرم افزار سل قرار دارد و قسمت سخت افزار هم این ها را محاسبه و پردازش میکند و نتیجه را برگشت می دهد .
سل همانند جهنمی از یک پردازنده متفاوت می ماند که به مقدار تئوری قادر به پردازش
٢۵۶ بیلیون(گیگا فلوپس) نقطه شناور در یک ثانیه در فرکانس کاری ۴ گیگاهرتز است.
در جهان محاسبات نقل کرد ارقام به سه صورت ( پهنای باند – پردازش – ظرفیت پذیری) است
و پیش خود چه می گویید که حداکثر تئوری چیست؟ ما می گوییم دنیای واقعی است و
حال می گوییم این تئوری دنیای واقعی حق این پردازنده تاریخی است که شما
را همچون معماری زیستی شناختی خود، وارد دنیای حقیقی می کند !
IBMمعماری سطح های کش سل را همانند پردازنده هایPC Power و Power خود طراحی کرده است
این سری پردازنده ها در سیستم های مکینتاش بکار می رود در نتیجه PPEهم می توانید
کلیه ی باینری هایی که سری پردازنده های Power , PC Power اجرا می کند هم اجرا کند.
از دیگر خصوصیات سل پشتیبانی از وکتور VMX است این مشخصه سرعت محسابات را افزایش میدهد،
میتوان گفت که VMX همانند همان تکنولوژی های SSE,MMX است که در پردازنده های
امروزی دیده می شوند ولی VMX خیلی کاربردی تر و تکامل یافته تر است .
اجزای تشکیل دهنده ی سل و توانایی های آن :
•یک PPE
•هشت SPE
•باس به هم متصل شده ی EIB
•واحد هدایت کنترولر حافظه ی در دسترس DMAC
•دو کنترولر حافظه ی XDR
•قادر به پردازش در فرکانس کاری ۴ گیگاهرتز
•پهنای باند حافظه : ٢۵٫۶ گیگا بایت در ثانیه
•پهنای باند ورودی و خروجی : ٧۶٫٨ گیگا بایت در ثانیه
•پردازش ٢۵۶ گیگا فلوپس در ثانیه
• ۲۳۵ میلیون ترانزیستور
بازدیدها: 2