چیزی انسانی و شهودی درباره اطلاعات وجود دارد کـه پـرداختن بـه آن تنهـا بـه شـکل داده را غیرممکن می سازد.
درباره داده، آنچه می بینید همان چیزی است کـه دریافـت مـی کنیـد.
دربـاره موقعیت ها، و تعبیرهایی که اطلاعات را به طور اساسی تابع مدل پردازش داده نمی کند، زنـده اسـت.
حال این پرسش مطرح است که آیا کامپیوترها میتوانند اطلاعات را مدیریت کنند؟
باید پاسـخ داد گرچه نسبت به استانداردهای انسانی ضعیف عمل میکنند اما این توانایی را دارنـد.
تـا زمـانی کـه الگوی پردازش کامپیوتری جدیدی پدیدار شود، میتوان از روشها، فرایندها، و
برنامه هـای موجـود برای پردازش اطلاعات استفاده کرد.
به جای کاستن از ارزش اطلاعـات بـا تبـدیل آنهـا بـه داده، میتوان قطعات کلی و معناداری
از اطلاعات را انتخاب و آن را در قالب داده هـای توصـیفی قابـل خواندن و
تأثیرپذیر به وسیله کامپیوتر بسته بندی کرد.

بنابراین محتوا اطلاعاتی است که با داده به آن برچـسب زده مـی شـود و در نتیجـه کـامپیوتر می تواند
جمع آوری، مدیریت و نشرآن را ساماندهی کند.
اگر در طول فرایند از روش های مربوط بـه مدیریت داده بدون از بین بردن اهمیت و
مفهوم اطلاعات اسـتفاده شـود، نظـام مـدیریت محتـوا نظام موفقی خواهد بود.
مدیریت محتـوا بـه طـور کلـی اسـتفاده از فناوری هـای داده موجـود بـرای گردآوری و تحویل محتواست.
هدف مدیریت محتوا تبدیل همه داده ها بـه محتـوا نیـست.
هـدف نظارت بر ایجاد و مدیریت اطلاعات غنی و از لحاظ ویرایشی کامل، و
نیـز مـدیریت تلفیـق ایـن اطلاعات با نظام های موجود داده ای است.
این نظام باید بتواند در تمـام شـرایط مـسئولیت ایجـاد ویرایش نهایی را به عهده بگیرد.
در مجموع میتوان گفت دلیل ایجاد داده آسانی پرداختن بـه آن نسبت به محتواست. داده کوچک، ساده،
و بـا روابـط آشـکار و یـا قابـل چـشم پوشـی اسـت کـه برنامه نویسی کامپیوتری برای آن ساده است.
اطلاعات وسیع، پیچیده، و سرشار از روابطـی اسـت که برای مفهوم آن حیاتی است، اما کامپیوتر نمی تواند آن را درک کند.
محتوا با توجه به قالب ارائه آن بهدو دسته محتوای دیجیتالی و غیردیجیتالی تقسیم می شود.
محتوای دیجیتالی که اساس این گزارش بر ارائه تعـاریف، مفـاهیم، و ابتکارعمل هـای پیرامـون آن اسـت
یکـی از بخش های مهم مجموعه های کتابخانه ای و آرشیوی است که اهمیت آن در سال های اخیر
روزبه روز بیشتر شده و در سطح سازمانی، منطقه ای، ملی، و بین المللی مقدار زیادی از پول
و سـرمایه بـرای ایجـاد ایـن محتوا و ابزارهای ذخیره، توزیع، و تحویل آن به کاربران استفاده شده است.
شرکت گوگل در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که قصد دارد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه را در طول
یک دهه بـه دیجیتـال سـازی به طور تقریبی ۱۵ میلیون کتاب از
مجموعه های کتابخانه ها در کشورهای آمریکا و انگلـستان اختـصاص دهد.
همچنین در انگلستان برنامه دیجیتال سازی «ان.اُ.اف.» ۵۰ میلیون پونـد را در قالـب ۱۵۰ پـروژه برای تولید
و انتشار منابع اینترنتی پیوسته سرمایه گذاری نموده است که از یادگیری تمام عمر برای
همـه افراد پشتیبانی می کند. در مرحله های ابتدایی باید به دیرپایی و طول عمر منابع دیجیتالی
توجه و اطمینان داشت تا از نتیجه و بازده سرمایه گذاری های انجام شده در ایجاد و
تولید محتوا مطمئن شـد و آن هـا را بـه بیشترین و بهترین حالت رساند .
بازدیدها: 2